За світовідчуттям Микола Хвильовий був романтиком, хоча життєва доля аж ніяк не романтична, – скоріше трагічна. Його ім’я повернуте із небуття тільки на початку 90-х років 20 століття, майже через століття після його народження.
В рамках Національного
тижня читання в рік 130-річчя з дня народження українського прозаїка, поета,
публіциста, політичного діяча, одного з найвідоміших представників
Розстріляного відродження Миколи Хвильового користувачі бібліотеки-філії №7
Полтавської МТГ відкривали його на літературній розвідці «Чим може нас
схвилювати доля і творчість Миколи Хвильового?».
«Босяк»
і «шалопай» в юності, учасник Першої світової війни, керівник одного із
повстанських загонів «вільних козаків», які на Богодухівщині «розкуркулювали
куркулів», арештант вояків Петлюри, комуніст: ось в оцій круговерті Фітільов
стає Хвильовим.
Псевдонім
– Хвильовий – означив не лише його долю та вибір, але десь і дух усієї
неспокійної, до основ збуреної епохи. «Сам хвилюється і нас усіх хвилює,
п'янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить…», – говорив про нього його
сучасник Володимир Коряк.
В
1919 році – початок літературної діяльності з «агіток» для плакатів і газет, в
1921 – переїзд до Харкова, де виходять збірки художньо недовершених віршів, а
1925 – на запитання газети «Культура і побут» «Хто ваш улюблений письменник?» 28
із 30 харківських майстрів слова відповіли: «Микола Хвильовий». Він стає
відомим.
Хвильовий щиро повірив у комуністичні ідеї, але бачив, що тоталітарній системі байдужа
доля людей. В офіційній автобіографії для партійних органів саркастично писав:
«Я б'юсь над таким питанням – чи маю я право носити партквиток, чи не є я
баластом для партії? Не завжди я однаково відповідаю на ці питання. І це
зрозуміло: в мені романтикові, мрійнику завжди відбувається внутрішня боротьба.
В усякому випадку, я з більшою впевненістю називаю себе комунаром, ніж
комуністом. Це прошу взяти до уваги і зробити відповідні висновки».
Висновки
не забарилися. Коли навесні 1925 року Хвильовий започаткував бурхливу
літературну дискусію, то українському керівництву написав сам московський вождь
Сталін і ініціював боротьбу з так званим «хвильовізмом». Твори Хвильового конфісковували, його не друкували, а кілька його літературних журналів закрили.
То
що ж відстоював Хвильовий? У 1925 році він висунув гасло «Геть від москви!»,
вважаючи, що для творення своєї власної культури Україна має відмовитись від
копіювання російської культури за «московським шаблоном».
В
1926 році Хвильовий пише публіцистичний памфлет «Україна чи Малоросія?» (але
друком він вийде лише в 1990 році). Визначальною є думка: «…ми є справді-таки
незалежна держава… і самостійна Україна не тому, що цього хочемо ми, комуністи,
а тому, що цього вимагає залізна й непоборна воля історичних законів…».
Хвильовий
не лише відрікався від шляху на москву, а й показував напрямок руху – до
Європи. Його памфлети серій «Камо грядеши?» (1925), «Думки проти течії»,
«Апологети писаризму» (1926) відстоювали рух України до Європи й закликали
позбутися психологічної залежності від москви відомим гаслом «Дайош Європу!».
В
1927 році виходить етапний, «фашистский» за термінологією радянських чекістів,
твір – «Вальдшнепи».
Навесні
33-го Хвильовий відправляється у відрядження по селах Полтавщини. Вражений
масштабами Голодомору, не міг стримати крику: «Голод – явище свідомо
організоване. Голод і розруха – хитрий маневр, щоб одним заходом упоратися з
дуже небезпечною українською проблемою».
Масштаби
штучного голоду, арешт друга Михайла Ялового означало, що словесні дискусії
втратили сенс. Потрібне було полум'я, яке не можна не побачити і ним стало його
самогубство.
Він
не раз повертався до теми самогубства – і в творах, і в розмовах із близькими.
13 було улюбленим числом Миколи Хвильового. 13 грудня він народився, а 13 травня
добровільно пішов з життя. Він вирішив зіграти останній акт життєвої драми за
власним, а не за енкаведистським, сценарієм, адже чітко розумів, що жорна
більшовицького терору його не пощадять. Безсумнівно, готувався арешт і показове
судилище.
Передсмертні
записки написав завчасно. Одну з них він адресував своїй доньці, іншу
товаришам-письменникам, де арешт Ялового назвав розстрілом цілої генерації.
Слідчі
вигребли архів письменника. Могилу Миколи Хвильового зарівняли і влаштували там
парк розваг. Хвильового затаврували й викреслили з історії. А коли радянські
заборони втратили чинність, виявилося, що в кількох харківських родинах із
покоління у покоління передавали плани місця поховання письменника. Там в 1995
році встановлено пам'ятник Хвильовому.
То
чому нас має хвилювати доля і творчість Миколи Хвильового?
Хвильовий,
відповідаючи на початок гонінь проти себе риторично питає: «Невже я зайвий
чоловік тому, що люблю безумно Україну?»
Ми
нині всі зайві для московії. Тому не словом, а зброєю, пролитою кров'ю
відстоюємо рідну землю і виборюємо право бути українцями.
Хвильовий
говорив, що у наших жилах захований скарб, який здатний творити новітню
культуру світового рівня. Хвильовий був тим, хто позначив і залишив для нас цей
скарб – у своїх творах, житті і смерті. Його самогубство було не просто
емоційною реакцією на Голодомор чи арешт Ялового, а свідомою самопожертвою в
ім'я майбутнього.
Хвильовий постійно апелював до пильності читача: «і читач творець. Не тільки ми, письменники. Я шукаю, і ви шукайте…». Тому справедливо шанувати нині талановитого митця, справжнього майстра художнього слова.
Немає коментарів:
Дописати коментар