Літературну контрамарку «Він в п’єси взяв життя: Іван Карпенко-Карий», яку провели для користувачів бібліотеки-філії №7 Центральної бібліотеки Полтавської МТГ в рамках міні-проєкту «Рядками долі», присвятили 180-річчю з дня народження відомого українського драматурга та актора Івана Тобілевича, знаного під псевдонімом Карпенко-Карий.
Важко знайти ще одну
таку родину, щоб такою ж мірою прислужилася розвиткові українського театру, як
це зробила родина Тобілевичів. Із шести дітей четверо стали справжніми зірками
української сцени, її корифеями.
Брати Тобілевичі взяли
собі звучні псевдоніми: Іван став Карпенком-Карим (від імені батька та прізвища
улюбленого персонажа Гната Карого з п’єси «Назар Стодоля», Микола став відомим
під прізвищем Садовський (це було дівоче прізвище матері), Панас назвався
Саксаганським (від назви річки Саксагань, що протікала в рідних місцях
Тобілевичів). Відомою акторкою стала і сестра Марія Садовська-Барілотті.
Від матері Євдокії
Зіновіївни діти вперше почули про театр, а згодом захопилися театральним
мистецтвом.
Освіту, до якої так
тягнувся Іван Тобілевич, довелося через матеріальну скруту обмежити
чотирикласним училищем і з чотирнадцяти років заробляти на прожиття. Майже два
десятиліття забрала в Карпенка-Карого служба в різних канцеляріях – від
писарчука до секретаря міського поліцейського управління.
Про долю Івана Карпенка-Карого багато цікавого присутні дізналися з фільму із серії «Гра
долі», а бесіда «Він в п’єси взяв життя» розкрила особливості його діяльності
як драматурга.
За неблагонадійність
Івана Карпенка-Карого звільнили з посади секретаря поліції, а в 1884 році він був
заарештований і засланий до Новочеркаська. Спочатку працював ковалем, пізніше
відкрив палітурну майстерню, де займався оправленням книжок. У засланні написав
свою першу драму «Чабан» («Бурлака»), а також п'єси «Бондарівна», «Розумний і
дурень», «Наймичка», «Безталанна». Як писав Сергій Єфремов, «російська
бюрократія втратила чиновника Тобілевича, а українське письменство й театр
придбали письменника й артиста Карпенка-Карого».
Усього драматургом було
написано 18 оригінальних п’єс, для яких характерними є жанрове розкриття
(психологічні драми, мелодрами, драматичні балади, сатиричні комедії, трагедії,
ліричні комедії, трагікомедії, гротеск, фарс), варіантність тлумачення образів,
музичність і філософічність у поєднанні із побутовизмом, дотичність до світової
культури.
А найголовніше – твори
Карпенка-Карого мали глибоку життєву основу, оскільки він відображав реалії
українського життя кінця XIX століття, спираючись на власні спостереження та
досвід, а також на актуальні суспільні проблеми, як-от розшарування селянства,
жадоба до наживи, прагнення до дворянства тощо. Його комедії «Сто тисяч» та
«Мартин Боруля» є яскравими прикладами, що базуються на реальних подіях і
фактах з життя тогочасного суспільства.
Час, який відділяє нас від Карпенка-Карого, показав, що його літературна спадщина і сьогодні зберегла життєву силу, пізнавальну, виховну й естетичну цінність, і досі йде на сценах театру.
Немає коментарів:
Дописати коментар