14 жовтня 2024 р.

Сербський письменник Милорад Павич був впевнений, що літературу в майбутнє ведуть не письменники, а читачі

Відомий сербський поет, прозаїк, літературознавець, перекладач, фахівець з історії сербської літератури XVII – XIX ст., сербського бароко та поезії символізму Милорад Павич народився 15 жовтня 1929 року у Белграді в сім'ї скульптора і викладачки філософії. Працівники бібліотеки-філії №7 Центральної бібліотеки Полтавської МТГ до 95-ої річниці з дня народження письменника підготували цікаві факти з його творчої біографії.

Писати Павич почав з раннього віку, він дуже пишався тим, що в його родоводі було чимало літераторів і серед них – поет, який жив і творив ще у ХVІІІ столітті.

Його називають «першим автором ХХІ століття», класиком сучасної літератури, очільником європейського постмодернізму, який зламав усі можливі стереотипи. А творчість його вивела Сербію, яка мала локальні літературні досягнення, в авангард світового постмодернізму.

Милорад Павич був неординарною, обдарованою, надзвичайно толерантною особистістю. Коли в 2004 році він був номінований на Нобелівську премію з літератури, то не отримав її, поступившись на голосуванні на користь Ельфріди Єлінек.

Письменник мав неосяжне коло інтересів. Він захоплювався музикою, сам прекрасно грав на скрипці і фортепіано, обожнював ходити на класичні концерти. Охоче мандрував, займався спортом. До останньої хвилини свого життя він стежив за новинками світової літератури. Неодноразово зарікаючись, що вже не писатиме, створював все нові і нові шедеври.

Павич опублікував цілу низку збірок оповідань: «Залізна завіса» (1973), «Коні святого Марка» (1976), «Російський хорт» (1979), «Нові белградські оповіді» (1981), «Вивернута рукавиця» (1989), «Скляний слимак: оповідання з Інтернету» (1998). Він є також автором декількох поетичних збірок, а також відомий як перекладач поезії.

У світову літературу Павич увійшов завдяки роману «Хозарський словник», що вийшов в 1984 році. Цим романом він здійснив у літературі справжню революцію. Увесь секрет полягав не у змісті, а у формі.

Крім роману-словника, Милорад Павич як справжній експериментатор створив роман-кросворд «Пейзаж, намальований чаєм» (1988 рік), роман-клепсидру (водяний годинник) «Внутрішня сторона вітру» (1991 рік), роман-тлумачник карт для ворожіння «Остання любов у Царгороді» (1994 рік), у якому віщується доля героям твору, роман-астрологічний путівник «Зоряна мантія» (2000 рік).

Павич конструював твори, сповнені головоломок і таємниць, ніби архітектор чи інженер, прагнучи захопити читача інтригою, нестандартними ходами в оповіді, цілковито оволодіти його увагою. Він писав: «Мій принцип – хто прочитає одне речення, той не може не прочитати наступного... Моє бажання... – боротися за свого читача кожним реченням. Я знаю, що літературу в майбутнє ведуть не письменники, а читачі, адже у світі завжди набагато більше талановитих читачів, ніж талановитих письменників».

Як представник постмодернізму, Павич експериментував постійно. З появою Інтернету та електронної пошти він у кінці деяких творів залишав свій е-mail для читачів, які хотіли б дізнатися, яким буде продовження («Зоряна мантія», «Ящик для письмового приладдя»). Так відбувся певний «творчий союз літератури та електронних засобів», а численні наслідувачі Павича почали створювати sms-романи, e-mail-романи, чат-романи, електронні романи і форумно-рольові ігри.

Також Милорад Павич прагнув поєднати у своїх творах зображення і текст засобами, що стали доступними в ХХІ столітті. Прикладом такого поєднання він уважав комп'ютерні ігри і планував створити власний роман-гру. Сербський письменник наголошував: «Завдання літератури в тому, щоб апелювати до найрізноманітніших рівнів сприйняття».

Хоча не всі читачі були готові до таких експериментів, а критики нерідко звинувачували Павича у несерйозному ставленні до літератури та навіть у блазнюванні. Але зрештою новаторські твори сербського митця завоювали не лише величезну кількість фанів-читачів, а й визнання у світовій професійній спільноті. Письменник-постмодерніст із гордістю зауважував, що число його прихильників перевершує чисельність армії будь-якої держави.

Немає коментарів:

Дописати коментар