10 серпня виповнюється 110 років від дня народження бразильського письменника Жоржі Амаду (1912 — 2001).
Народився Жоржі Амаду в
околицях Баїї, одного з найяскравіших і дивовижних міст світу в родині дрібного
плантатора. Його батько отримав декілька поранень під час заворушень проти
землевласників. Саме він сприяв появі у майбутнього письменника зацікавленості
в ідеалах комунізму. Ідеї збройної боротьби за соціальну рівність довго не
полишали письменника. Проте пізніше Амаду розчарувався в них. «Я
приношу більше користі як письменник, аніж як революціонер», — сказав він тоді
одному бразильському журналісту.
Літературна діяльність
Амаду почалася романом «Країна карнавалу» в 1931 році. Потім були «Какао»
(1933) і «Пот» (1934) — неприкрашений, сухувато-протокольний опис праці та
побуту наймитів на плантації какао і пролетарів з околиці Баїї.
У другій пол. 30-х
років з'явився так званий «байський» цикл (від назви місцевості, де відбувається
дія) романів Амаду: «Жубіаба» (1935), «Мертве море» (1936), «Капітани піску» (1937).
У 1937 p., після
приходу до влади у Бразилії диктатури, Амаду кілька разів заарештовували за
участь в діяльності Національно-визвольного альянсу. У тому ж році на міській
площі Баїї привселюдно були спалені його книги.
З 1941 р. Амаду емігрував
в Уругвай, де створив «трилогію про землю», до якої увійшли романи: «Безкраї землі» (1943), «Земля золотих плодів»
(1944), «Червона прорість» (1946).
Після повернення у
Бразилію в 1946 р. Амаду був обраний депутатом Національного конгресу, але з
1948 p. він знову змушений емігрувати. Чотири наступні роки письменник провів у
мандрах країнами Західної Європи, Азії та Африки. Після повернення в 1952 р. на
батьківщину він повністю перейшов на літературну роботу, став співцем рідного
краю з його тропічною екзотикою та яскраво вираженим африканським елементом у
культурі. Відбулася переорієнтація і в його літературних поглядах: тепер він
менше уваги приділяв ідеологічним настановам і зосередився на власне художніх
пошуках, пов'язаних з поетикою «магічного реалізму».
Початок цих змін
пов'язують з романом «Габрієла, гвоздика і кориця» (1958). Твір, як стверджував
Амаду, є «хронікою одного провінційного міста». На тлі протистояння колишнього
всесильного полковника Бастуса і молодого підприємця, експортера какао Фалкана,
Амаду створив привабливий образ юної мулатки Габрієли, відважної,
життєрадісної, добродушної дівчини, котра уособлює найкращі риси бразильського
народу. Тими самими художніми закономірностями позначені й подальші романи
Амаду: «Ми пасли ніч» (1964), «Донна Флор та два її чоловіки» (1969), «Крамниця
дивовиж» (1969), «Тереза Батіста прагне жити спокійно» (1972), «Повернення
блудної доньки» (1977), «Китель, сюртук, нічна сорочка» (1979), «Засада» (1984), у яких поєднуються елементи
«міської» прози з фольклорно-магічним баченням світу, притаманним новому
латиноамериканському роману.
З 1963 р. Амаду постійно жив у передмісті Салвадора, столиці штату Баїя. До останніх днів він «писав» на механічній друкарській машинці, багато разів закреслюючи та переписуючи кожну фразу.
У його заміському домі завжди були домашні тварини — мавпи, папуги, собаки та кішки.
Автор книги, за сюжетом якої був знятий культовий для свого часу фільм «Генерали піщаних кар'єрів», давно хворів діабетом. Жоржі Амаду помер 6 серпня 2001 року в одній з лікарень Баїї.
Немає коментарів:
Дописати коментар