21 липня виповнюється 115-річчя з дня народження славної українки Олени Теліги, чия зірка погасла на кривавому небі війни усього в тридцять чотири роки.
Ім’я української поетеси,
публіцистки, громадської і політичної діячки, патріотки виринуло із забуття
лише через 50 років після загибелі, коли в Києві у лютому 1992 році в Бабиному Яру було встановлено пам’ятний хрест на її честь. Також вулицю, що пролягає
поруч, назвали її іменем, створили Всеукраїнське жіноче товариство імені О.
Теліги, заснували Міжнародну літературно-мистецьку премію, 31 серпня 2009 року
встановлено в Київській політехніці коштом викладачів, студентів та випускників
університету пам'ятник.
Хоч і залишила вона по
собі невеликий творчий спадок, життя її було коротке, але яскраве й сповнене
великих справ, а тому й має бути вічним у нашій пам’яті.
Її батько – Іван Шовгенів, родом із околиць степового Слов'янська, мати родом з Поділля, але
вони проживали в Санкт-Петербурзі і в родині панувала російська мова. Але батьки
ніколи не цуралися свого українського походження і цей факт мав свій вплив на формування
світогляду майбутньої поетки.
Культурне середовище,
читання книжок, відвідування театрів спонукало дівчину взятися за перо. Правда,
перші спроби були незграбними й про них пізніше Олена говорила лише жартома.
Перед революційними
подіями 1917 року інженера Івана Шовгеніва запрошують на роботу до Києва. Він
стає професором Київської політехніки. До Києва перебирається Олена й опановує
науку в одній із гімназій столиці.
Коли вперше у двадцятому столітті постала
Українська держава, Шовгеніви приєднуються до активного українства – Іван Шовгенів стає міністром уряду Української Народної Республіки (УНР), а старший брат
Сергій – вояком армії УНР.
Після поразки
української державності батько і старший брат змушені податися на еміграцію, але
згодом через голод та розруху, матеріальні нестатки та постійне цькування (на Олені міцно закріпився
ярлик «петлюрівки») і мати з донькою та молодшим братом покидають Україну.
Зразу була зустріч з
батьком у Польщі, а потім родина перебирається до Чехословаччини, Олена вступає
на історико-філологічний факультет Українського Педагогічного інституту ім. М.Драгоманова
в Празі.
Цей період життя Олени
надзвичайно цікавий, сповнений різноманітних знайомств і зустрічей, саме тут
поступово почало кристалізуватися її українське «я».
Не обходилося і без
сутичок. Так, на одному із зібрань в Народному Домі, де були присутні російські
емігранти-монархісти, пролунали образливі випади проти української мови. Олена
одразу ж знайшла в собі мужність, щоб безкомпромісно заявити: «Ви хами! Та
собача мова – моя мова! Мова мого батька і моєї матері. І я вас вже більше не
хочу знати».
На одній із таких вечірок
вона знайомиться з Михайлом Телігою, високим вродливим юнаком, який походив з
Кубані й був старшиною армії УНР. Знайомство Олени й Михайла переросло в
кохання й незабаром вони одружилися.
Олена і Михайло Теліги. Краків, 1939 рік |
Навчаючись у Празі,
Теліга розпочинає свою літературну діяльність. її вірші з'являються на
сторінках «Літературно-Наукового Вісника», інших часописів. Оцінюючи її творчий
доробок, відомі науковці, дослідники літератури й мистецтва ставлять її в один
ряд з Лесею Українкою.
Олена цікавиться
діяльністю Організації Українських Націоналістів (ОУН), а зустріч у грудні 1939
року з Олегом Ольжичем стало поштовхом, щоб вона стала членом ОУН, влитися в
організований український націоналістичний рух.
Вона активно займається
працею в Культурній референтурі ОУН, що її очолював Ольжич. На плечі молодої
жінки одразу впала важка, але цікава робота. Вона готувала ідеологічні й
вишкільні матеріали, які відправлялися на українські землі. Складала тексти
листівок, відозв, летючок. Мала публічні, але нелегальні виступи перед
членством ОУН, яке приходило з України.
Коли
революціонери-підпільники вперше побачили Телігу, то поставилися до неї з
недовірою, оскільки, на їх думку, така молода і вродлива пані не годилася для
небезпечної підпільної боротьби. Однак вже після перших її слів вони пройнялися
до неї цілковитою довірою, бо скоро розгледіли в ній полум'яну націоналістку,
готову не лише словом, а й ділом прислужитися українській революції.
Олена інтенсивно
студіює літературу, яка приходила з підрадянської України. Вона інтелектуально,
морально і творчо готувала себе до повернення на рідну землю.
У липні 1941 року в
складі однієї з похідних груп ОУН Олена Теліга разом з Уласом Самчуком вирушила
до України. 22 жовтня вона прибула до Києва, так сповнилася її мрія повернутися
до міста своєї юності, столиці України.
О. Теліга з товаришами перед походом до окупованого Києва |
Теліга одразу ж
береться за організацію літературного життя. Вона стає головою Спілки
українських письменників. У Києві починає виходити літературно-мистецький
альманах «Літаври» як додаток до газети «Українське Слово», редагований Телігою.
Вперше за довгі роки більшовицького поневолення у Києві відкрито почали говорити про державність, з'явилася національна символіка, в церквах українською мовою почала правитися Служба Божа.
Активність ОУН в Києві довго не могла бути поза увагою німецьких властей.
Київ жив в очікуванні
репресій. У першій половині грудня було заарештовано деяких співробітників «Українського
Слова», тижневик перестав виходити, а
згодом було закрито «Літаври».
Смертельна небезпека
нависла над Оленою Телігою. Натомість вона категорично відмовилася покинути
місто, а всі свої зусилля сконцентровує на роботі Спілки українських
письменників.
Це був справжній
героїзм, і все для того, щоб дотримати слова своїх засад і продовжувати роботу.
Тут виявилася постать Олени Теліги у всій її величі – в житті реалізувала свої
засади до останнього.
Вранці 9 лютого 1942
року Олена Теліга пішла до Спілки українських письменників, де вже була засідка
гестапо. За годину туди прийшов чоловік - Михайло. Поетку та інших націоналістів
було розстріляно в двадцятих числах лютого (прийнято вважати 22-ге) у Бабиному Яру. Розповідають, що у камері, де перебувала О.Теліга перед розстрілом, знайшли
напис, зроблений її рукою: «Тут сиділа і звідти йде на розстріл Олена Теліга».
Зверху було викарбувано стилізований під меч тризуб. Кажуть, що один з катів після смерті Теліги казав, що не бачив мужчини, щоб так героїчно вмирав, як ця гарна жінка.
Пам'ятник О. Телізі в Бабиному Яру |
Немає коментарів:
Дописати коментар