П'єр-Огюстен Карон де Бомарше - драматург і письменник, класик французької художньої літератури епохи Просвітництва. 24 січня виповнюється 290 років з дня його народження.
Мабуть, багато хто чув
вираз «Фігаро тут, Фігаро там». Так от подібно до свого героя Фігаро, Бомарше змінив
чимало професій і здійснив безліч найрізноманітніших вчинків. Він починав як
годинникар, притому доволі успішний. Він винайшов анкерний спуск, який
уможливив конструювання наручного годинника, виготовив мініатюрний годинник
розміром близько 9 мм, який призначався маркізі де Помпадур. Виготовлені ним
годинники користувалися попитом аристократичних кіл столиці Франції, завдяки
чому для нього відчинилися двері королівського палацу.
Коли він був ще зовсім
молодим годинникарем і носив прізвище Карон, він одружився з дворянкою Бомарше,
жінкою старшою за нього. Відразу після весілля вони перестали виносити одне
одного, а невдовзі дружина померла. Карон успадкував маєток і прізвище Бомарше,
і заздрісники написали, ніби він отруїв дружину. Насправді ж смерть дружини
була для нього катастрофою. До весілля було зроблено стільки боргів, що Бомарше
дивом уникнув боргової в'язниці, розплатившись за чужі векселі, підписані
першим чоловіком цієї пані.
Як успішний музикант, Бомарше
займався музикою з дочками короля Людовіка XV, давав їм уроки гри на арфі. Для
удосконалення арфи він застосував педаль.
Бомарше мав широкі
зв'язки при королівському дворі та виконував секретні місії при англійському та
іспанському дворі. На свої гроші створив компанію «Родріго Орталес і Ко», що
постачала зброєю повсталі північноамериканські колонії, умовив короля ЛюдовікаXVI вступити у війну з Британією на боці щойно освічених Сполучених Штатів.
Бомарше очолив
компанію, яка спорудила у Парижі каналізацію. За його проектом було збудовано
перший суцільнометалевий міст через Сену (через 100 років після здачі проекту).
Як драматург Бомарше
почав свою діяльність, створивши «міщанські драми» «Євгенія» (1767) та «Двоє
друзів» (1770). Написані в обстановці революційного піднесення у Франції,
сповнені гостросоціального змісту, драматичні твори Бомарше «Севільський
цирульник» (1775) й особливо «Весілля Фігаро» (1784) поклали початок у
французькій літературі новому жанру — політичній комедії.
Щоб поставити на сцені
«Весілля Фігаро», Бомарше довелося кілька років боротися з королівською владою.
За цю п'єсу Бомарше був кинутий у в'язницю Сен-Лазар і звільнений тільки після
того, як на настійну вимогу родичів короля п'єса була поставлена при дворі.Людовік XVI сказав після ознайомлення з п'єсою: «Якщо бути послідовним, щоб
припустити постановку цієї п'єси, треба зруйнувати Бастилію». Через 4 роки
після прем'єри Бастилія впала.
За цими п'єсами Моцарт
і Россіні створили славнозвісні опери.
Написана 238 років
тому, п’єса Бомарше «Безумний день, або Весілля Фігаро», яка принесла авторові
світову славу, і досі не втратила своєї актуальності і привабливості.
За багаторічну історію існування вона безліч разів втілювалась у різноманітних режисерських інтерпретаціях та сценічних образах. І для театрального глядача вже склався стереотип про Фігаро – кмітливого, спритного, веселого інтригана, який вміє бути одночасно в декількох місцях.
Немає коментарів:
Дописати коментар