В цей день закінчую
свою розповідь про книги Степана Процюка про письменників. Наостанок залишила
книгу «ЧОРНЕ ЯБЛУКО» - роман про Архипа Тесленка, бо саме в цьому порядку я
читала ці книги.
Архип Юхимович Тесленко родом із Полтавщини, із Лохвицького району, земляк моєї мами, теж Юхимівни. "Тесленко - наймолодший класик у нашій літературі, - каже Степан Процюк. - Він помер 29-річним у рідному селі Харківці на Полтавщині. Може, і жінки не знав ніколи. У романі є лінія про платонічне кохання. Вона займає половину твору. Казали, він любив одну селянку. Також описав його дитинство, стосунки з батьками, перебування у в'язниці, повільне вмирання. Показав його мучеником за правду, дуже тонкою і вразливою людиною".
Архип Юхимович Тесленко родом із Полтавщини, із Лохвицького району, земляк моєї мами, теж Юхимівни. "Тесленко - наймолодший класик у нашій літературі, - каже Степан Процюк. - Він помер 29-річним у рідному селі Харківці на Полтавщині. Може, і жінки не знав ніколи. У романі є лінія про платонічне кохання. Вона займає половину твору. Казали, він любив одну селянку. Також описав його дитинство, стосунки з батьками, перебування у в'язниці, повільне вмирання. Показав його мучеником за правду, дуже тонкою і вразливою людиною".
Працюючи над романом
«Чорне яблуко», Степан Процюк спеціально вивчав тюремний жаргон початку ХХ
століття. «Я не міг обминути цієї теми, бо Архип Тесленко провів у тюрмі кілька
років», — наголосив він.
В романі чимало
етнографічного матеріалу, який, проте, поданий легкою художньою мовою, тому
сприймається живо і жваво. Зокрема, яскраво зображено життя сільської молоді,
хоч Тесленко в цьому випадку є пасивним спостерігачем.
Мені цікаво було читати
всі три романи, хоча зразу скажу, що це не розважальне «чтиво». І я розділяю
думку Уляни ГЛІБЧУК: «Найголовніше значення цих книжок у тому, що коли кожне
покоління викидає своїх класиків на смітник, то з’являється така людина, яка
витягує їх з нього та показує їхнє велике значення, оцей ланцюжок, який йде від
минулого до майбутнього. Степан Процюк виконав свою місію, він витягнув із
певного забуття тих людей і зробив їх живими та цікавими для нас».
І так співпало, що
сьогодні, саме у Всесвітній день книги та авторського права цитати із книги
Степана Процюка – це саме роздуми про книги, письменників та літературу.
«Жоден письменник не
може передбачити долю свого твору. Відриваючись від нього книжка починає жити
власним життям або чахне і припадає пилюгою забуття».
«Письменницькі імена
витворюють не обмежені зусилля індивідів, а вічний потік життя, що є альфою і
омегою. Потік, який триває безконечно…».
«Історія української
літератури – це історія не лише словесного пантеону, а й занапащених доль тих,
які не могли жити інакше. Чомусь Той, хто розподіляє таланти, вирішив таки
вділити народу, у якого мова часто була в напівтрупному стані, чимало
талановитих творців, які не зреклися цієї упослідженої мови, ставлячи на карту
не лише свій добробут чи популярність, а й життя».
«Історія української
літератури — пантеон лицарів, що склали до її похмурого вівтаря всю красу своїх
незрозумілих і дивакуватих для загалу душ. Можливо у небесних чертогах була
доконче потрібна ціла когорта місіонерів, що творили культуру свого народу з
фольклору й напівпорожнечі, писали словники й економічні статті, просвітницькі
брошурки рідною мовою, сиділи по тюрмах і зрікалися особистого».
«Історія національної
літератури – це різнокольорова, із безліччю відтінків і півтонів історія житій
світських схимників…».
«Ти не знав жіночої
любові, а над твоїми оповіданнями ридала не одна вродливиця».
Немає коментарів:
Дописати коментар