Ще в юності найпалкішим
бажанням Ромена Роллана було – стати митцем у дусі Вагнера, одночасно
музикантом і поетом, творцем героїчної музичної драми. Подібно до іншого
великого французького письменника – Стендаля, – також пристрасного музиканта в
душі, – Ромен Роллан дебютує в друку книжкою про музику. Це – його блискуча
докторська дисертація «Історія опери в Європі до Люллі й Скарлатті» (1895). За
нею йдуть «Життя Бетховена», яке відкриває славетний цикл героїчних біографій,
низка статей, згодом об’єднаних у збірки «Музиканти минулого» і «Музиканти
сьогодення», розвідка про Генделя (1910), захоплива «Музична мандрівка до
країни минулого» (1919) тощо. Від 1903 до 1912 року він читає лекції з історії
музики в Сорбонні. Володіючи даром разючого науково-художнього узагальнення,
Ромен Роллан завжди вміє розкрити живе в минулому, воскресити творчі постаті
давно померлих майстрів, як-от Луїджі Россі, Франческо Провенцале, Телемана, Люллі.
Справжнім шедевром такої інтерпретації є образ Бетховена, над яким Ромен Роллан
працював кілька десятиріч.
Працюючи над
біографіями, Роллан одночасно писав головний твір свого життя — роман про
музиканта «Жан-Крістоф». За словами самого автора, змістом цього роману мало
стати «сучасне суспільство з погляду героя, чистого серцем – Бетховена нашого
часу». Жан-Крістоф – вигаданий образ героїчного музиканта-бунтівника, який,
непримиренний до буржуазної цивілізації, болісно відчуває принизливе становище
митця в капіталістичному світі. Образ Жана-Крістофа та інші епізоди його
романного життєпису навіяв передусім той самий Бетховен. Але в тому ж
Жані-Крістофі синтезовано окремі риси й інших великих композиторів, які багато
страждали й героїчно боролися, – Глюка, Берліоза, Гуго Вольфа, Густава Малера…
Його книжки й статті про музику ґрунтовані на глибокій ерудиції, якої,
одначе, ніколи не наголошує демонстративний перелік першоджерел, нагромадження
технологічних термінів. Саме в рідкісному поєднанні глибокої філософської
думки, буремного темпераменту борця, якнайширшої ерудиції й багатої образності
поетичної мови полягає сила впливу музичних книжок Ромена Роллана. Героїчність
і народність музики – ось лейтмотиви цих книжок. Коли автор говорить про
якогось великого композитора, він неодмінно висвітлює його органічний зв'язок
із народною творчістю. Так, наприклад, у книжці про Генделя, він ґрунтовно
розказує, як цікавився Гендель народною – міською і сільською – творчістю, як
він ретельно записував усе, що чув на лондонських вулицях, і потім опрацьовував
цей матеріал у своїх найкращих піснях.
Ромен Роллан не став професійним композитором і не опублікував своїх музичних творів. Але він зумів швидко здобути собі ім’я не тільки видатного письменника, а й першокласного історика-музикознавця.
Немає коментарів:
Дописати коментар