15 травня виповнюється 110 років від дня народження Макса Рудольфа Фріша (1911-1991), швейцарського прозаїка, драматурга, публіциста.
Макс
спочатку ріс звичайнісіньким хлопчиськом і, як не намагалися батьки прилучити
його до наук і муз, усіляко перешкоджав їхнім просвітительським планам,
віддаючи перевагу футболу з однолітками. Перше справжнє потрясіння від
спілкування з мистецтвом прийшло лише в шістнадцятирічному віці і викликав його
театр. Коли йому довелося побачити драму, у якій діяли люди в сучасних костюмах,
його осінило, що писати п'єси можна й у наш час. Невдовзі наслідки цього
відкриття виявилися, і відомий режисер Макс Рейнгардт змушений був повертати
юному драматургові один рукопис за одним, супроводжуючи їх традиційними
порадами не впадати у відчай і працювати далі. Світ не квапився визнати юний
талант.
В
1933 році помер його батько і йому самому довелося заробляти на хліб, він
залишив філологічний факультет Цюріхського університету майже без жалю. Фріш
працював журналістом, «описуючи все, що доведеться: новосілля, доповіді про
Будду, феєрверки, третьосортні кабаре, пожежі, спортивні змагання, настання
весни в зоопарку,— тільки від крематоріїв я відмовлявся». Вільний час від цієї
діяльності, пов'язаної із частими поїздками по країні й кількаразовими виїздами
за кордон, М. Фріш заповнював роботою над своїм першим романом «Юрг Рейнгарт»,
що був надрукований в 1934 році.
Двадцятип'ятирічний
Макс Фріш повертається на студентську
лаву — цього разу архітектурного інституту. Через чотири роки він одержує
диплом і незабаром виявляється переможцем загальноміського конкурсу на кращий
проект відкритого басейну. Захоплений своєю новою професією, Фріш уже подумував про власне архітектурне
бюро, але його плани порушив несподіваний призов до армії: почалася Друга світова війна. Майже два томливі роки він провів рядовим на швейцарському
кордоні. І знову береться за перо.
Так
з'являються в 1940 році його перші щоденникові нотатки, «Аркуші з речового
мішка», потім роман «Важкі люди» (1943).
Серед
численних відгуків на роман був і дуже важливий лист від завідувача
літературною частиною Цюріхського драматичного театру Курта Хіршфельда, який
пропонував Фрішу спробувати свої сили в театрі. Матеріал щойно опублікованого
роману був покладений в основу першої п'єси Фріша «Санта Крус» (1944).
Макс
Фріш назвав свою п’єсу «романсом» — ніби лише історією про кохання, але, якщо
вдуматися, то «Санта-Крус» — це комедія про двох диваків і водночас сумна
оповідь про самотність людини, про її внутрішній розлад, про недосяжність
щастя. Тема осмислення героєм власної біографії стала центральною в п’єсі.
Драматург детально змалював картину внутрішньої душевної втоми героїв, які
давно відмовилися від повноцінного життя й поховалися по своїх закутках — у
«замку» й у «піратстві».
У
1949 році завершилося нарешті будівництво басейну за проектом архітектора Макса
Фріша. Через два роки він одержав стипендію для стажування в Сполучених Штатах
і назавжди залишив архітектуру, остаточно змінивши креслярську дошку на
друкарську машинку.
Починаючи з «Дон Жуана, або Любові до геометрії», написаного наполовину в Нью-Йорку, наполовину — в Цюриху (1952) і роману «Штіллер» (1954), Макс Фріш усе більше й більше завойовує європейське й світове визнання.
Зріла майстерність вимагає досконалості, високої вимогливості до себе. Інтервали між окремими творами М. Фріша постійно збільшуються. За останні п'ятнадцять років він написав лише три п'єси — «Бідерман і палії» (1958), «Андорра» (1961) і «Біографія» (1967) — та два романи: «Гомо Фабер» (1957) і «Нехай мене звуть Гантенбайн» (1964).
В
кінці 60-х — початку 70-х років творчість швейцарця Фріша здобула світове
визнання. Він — почесний доктор Нью-Йоркського й Чикагського університетів,
лауреат Шиллеровської премії, премії німецьких видавців. Фріш багато
подорожував. Упродовж всього творчого шляху письменник вів і публікував
щоденники, котрі стали коментарем до його художньої творчості.
Немає коментарів:
Дописати коментар