16 травня 1895 року в Куцівці на
Черкащині у родині Ївги та Степана Осьмачок народився Тодосій Осьмачка. Тодось
мав чотирьох братів і двох сестер. Народжуючи Тодося, мати оглухла і лише через
20 років їй частково повернувся слух. У Тодосевій душі на все життя залишилося
почуття глибокої провини за материне каліцтво. Батько відігравав особливу роль
у його житті – на рукописі поеми «Поет» Осьмачка написав: «Присвячую пам’яті
єдиного мого друга і найблагороднішої людини між людьми, мені знаними, мойого
батька, Степана Осьмачки».
З великого гурту своїх
дітей батько спромігся дати середню освіту лише найстаршому синові — Тодосю.
Вищу Осьмачка здобував уже самотужки. Замолоду Осьмачка вчителював у народних
школах. Під час світової війни за свою поему «Думи солдата» був відданий під
військово-політичний суд. Але революція внесла свої корективи. З 1920 року він
інструктор з підготовки робітників освіти в Кременчуку. Навчається в Київському
Інституті народної освіти (так тоді звався університет). У студентські роки
почалася його участь у літературному житті. Спершу він був членом Асоціації
Письменників (АСПИС), яку очолював Микола Зеров, а потім «Ланки» (МАРС), до якої
входили Г.Косинка (найближчий товариш Осьмачки), Б.Антоненко-Давидович,
Є.Плужник, В.Підмогильний.
Перші літературні твори
Перша збірка поезій
Т.Осьмачки «Круча» з’явилася друком 1922 року, засвідчивши «може, одну з
найнадійніших сил», писав С.Єфремов у «Історії українського письменства». Її
відзначала глибина образності, блискуча народна мова та епічний стиль дум. 1925
року виходить друга книжка поезій — «Скитські вогні», яку можна було б назвати
гімном українському степові.
Творчість
Осьмачка Теодосій Степанович – автор збірок „Круча” (1922), „Скитські
вогні” (1925), „Клекіт” (1929), „Сучасникам” (1943), поеми „Поет” (1947,1954),
„Китиці часу” (1953), „Із-під світу” (1954), трьох повістей: „Старший боярин”
(1946), „План до двору” (1951), „Ротонда душогубців” (1956). Поет прагне образно
простежити історичний шлях України — пройти «по шляху віків» і таким чином
усвідомити, куди ж летить нове століття, і як буде стелитися доля українського
народу. Поета огортають тривожні передчуття нових кривавих збурень, які
зачаїлися в ідилічних пейзажах. Та він зберігає віру в можливість утримання
рівноваги завдяки утвердженню сильного «Сьогодні». Однак те «сьогодні»
накочується на нього страшними звістками із рідного села Куцівки від батька,
який просить чим-небудь допомогти, бо в селі голод, а вози з мертвими риплять
сільськими дорогами, як журавлі. Осьмачка-студент також голодний і обдертий, з
мізерним заробітком за вчителювання в одній із київських шкіл, вимітає цвілі
крихти хліба з шухляд, і прагне виповісти гірку пісню рідного села:
А ті ж крихти, в ногах
живі,
З стола небес
Хай рідний вітер на
папір
Мені зідме!
Разом із побратимами з «Ланки»
Тодось Осьмачка поділяє біль і тривогу за долю українського села.
Любить і
поважає Павла Тичину, щоправда не раз дорікаючи йому за незрозумілі компроміси.
Радить «взяти у торбину запасу та ходити по селах, а потім уже комінтерн
воспівати. А то добре, сидівши в Києві, обклавшись книжками, бути
революціонером». На останній закид Тичина образився. Можливо й через те, що
Тодось Осьмачка дорікав йому за помітне «позичання» в нього образів.
На фото зліва направо: Борис
Антоненко-Давидович, Григорій Косинка,
Марія Галич, Євген Плужник, Валер’ян
Підмогильний, Тодось Осьмачка
Останньою книгою Осьмачки, яка була надрукована в підрадянській Україні,
була збірка «Клекіт» (Київ, 1929). Вона побачила світ у
розпал підготовки процесу над українською інтелігенцією — Спілкою Визволення
України, коли ідеологічний прес затискав індивідуальну свободу творчості, до
абсурду були розпалені літературні суперечки.
На творчість Феодосія
Степановича Осьмачки значно вплинув символізм і експресіонізм. У пізніх
поетичних збірках помітно вплив неоромантизм. У своїх творах Феодосій
Степанович Осьмачка особливу увагу приділяв українським народним традиціям,
етнографії.
З життя
У 1930 році ще вийшов
друком Осьмаччин переклад Шекспірового «Макбета», а поему «Дума про Зінька
Самгородського» так і не була надрукована. Пізніше вона ввійшла до збірки
«Сучасникам» (1943). Тим часом криваві тридцяті роки вже забрали перших близьких
друзів поета — Григорія Косинку, Дмитра Фальківського, Валеріана Підмогильного.
Хвиля доносів у вигляді літературно-критичних статей затаврувала й самого
Осьмачку: «ворог народу», «бандит». Він розумів, що на нього чекає трагічна
доля його друзів. Рятуючись від репресій, Осьмачка пробирається на Поділля,
маючи намір нелегально перейти через польський кордон. Його заарештовують і
відправляють під конвоєм аж у Свердловськ, але дорогою Тодось Степанович втікає
і знову прямує на Поділля з тим самим наміром. Цього разу його відправляють в
тюрму за звинуваченням у шпигунстві.
Очікуючи цілком ймовірну кулю в потилицю, Осьмачка приймає останнє рішення
— боротися далі, але «не засобом сили, а засобом слабості» і симулює божевілля.
Його
переводять в психіатричну лікарню в Києві. Усю моторошність тієї ситуації
пізніше він змалював у повісті «Ротонда душогубців» (1956).
1943 року у Львові він
видає свою четверту книжку «Сучасникам». 1944 року пише повість
«Старший боярин» — першу світлу книгу, позбавлену страшних картин пекельного та
жорстокого життя. Однак лише через рік поет повертається у «прокляті роки» у
поемі «Поет», сповненої особистісними враженнями й переживаннями круговерті
репресій.
У 1953 році вийшла
збірка «Китиці часу», де було зібрано вірші 1943—1948 рр. Після цього письменник
ще активніше працює у жанрі прози: повість «План до двору» (1951), книжка
«Ротонда душогубців» (1956), перекладає О.Уайльда і У.Шекспіра, виступає з
есеїстичними роздумами про Шевченка й природу мистецької діяльності. Однак
нерозуміння земляків-критиків, глуха й байдужа читацька аудиторія, до якої
апелював Тодось Осьмачка в надії зібрати кошти на видання своїх творів,
посилювали відчай і безвихідь письменника. У своїх мандрівках по світу він
ніколи не зупинявся, переслідуваний, немов хворобою, страхом розправи над ним
агентами КДБ. Переїхавши з Німеччини до США Тодось Осьмачка прагне зосередитися
на творчих справах. Часто виступає перед українськими громадами, та страх і
підозри змушують його знову зриватися з місця, й переїжджати від країни до країни.
7 вересня 1962 року на
67 році життя Тодось Осьмачка помер.
Немає коментарів:
Дописати коментар